Saturday, October 24, 2009

Spicy fried macaroni

Resepi pertama yang aku nak letak dalam nie adalah Macaroni goreng pedas atau pun dikenali sebagai Spicy fried macaroni oleh orang2 kampung aku. Menu nie aku jadikan sebagai hidangan pot luck masa jamuan hari raya haji tahun 2008. hmm..tahun nie punya belum decide lagi. Kalau dah buat nanti aku pos kat sini.

Bahan2:

1 peket Makaroni
Ayam /daging cincang [guna minced meat Ramly Burger jer]
Udang
1 camca sos tiram
Garam secukup rasa
Daun bawang

Bahan2 [dikisar]:
Bawang merah/bawang besar
Bawang putih
Cili Kering [rendam dalam air panas, biarkan lembut, sejukkan sebelum dikisar]


Cara:____________________________________________________________________________________
1.Panaskan air dalam periuk, tunggu hingga menggelegak kemudian masukkan makaroni dan rebus hingga lembut. Toskan. [ada orang bgtau aku bile dah toskan suruh gaul dengan minyak jagung/sapi- tapi aku xbuat pon sbb xd benda2 tue dlm kabinet dapur aku hehe next time la aku try and find out apa kelebihannya]

2. Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah dan bawang putih yg telah dikisar.
3. Selepas naik bau, masukkn pula cili kering yg telah dikisar. Kalau suka pedas2 masuklah lebih sikit, kalau tak tahan pedas kurangkanlah cili tue..

4.Tambahkan garam secukup rasa.
5. Apabila cili telah benar2 masak [make sure cili masak tau, kalau tak nanti ada yg sakit perut lak], masukkan ayam/daging cincang, udang dan apa2 jela isi yg korang suka..nak letak cendawan ke fishball ker.. pon boleh..
6.Masukkan makaroni yg telah ditoskan
7.Masukkan 1 camca sos tiram dan gaul hingga rata.
8.Angkat dan hidangkan dengan taburan daun bawang [sape yg suka cheese blh taburkan sekali cheese powder]

Tadaaaa....

haa...senang jer kan..bukan susah pon..memula risau gak makaroni yg aku buat tak dapat sambutan. Al-maklumlah yg datang jamuan tue semuanya pakcik makcik..yg aku assume tak berapa layan makanan ala2 western..tapi masa buat aku tanya,orang lain semuanya dah book nak buat bihun goreng, mi goreng , kuih2 tempatan yg biasa etc etc..sebab tue la aku pilih nak buat makaroni goreng..

Alhamdulillah, bile abgchik hantar balik bekas tupperware besar tue..aku tengok isi dalamnya licin...Bila tanya kat abgchik "Mane pergi makaroni dlm nie?abes ke semua?". Selamba jer abgchik jawab, "Dah licin kena makan la.. Ko ingat diorang tak reti makan makaroni ker?bukan susah, nganga mulut kunyah jela.." Hmmm..betul gak tue..tak kisah la diorang makan sebab lapar atau boring dgn menu lain yg dh besa sgt..yg penting menu aku hantar licin..satisfaction tue beb...

Fuhhh..lega betul aku dengar.Kira first experiment aku masak spicy fried macaroni menjadi la jugak. tak lama lepas tue aku dengar suara abgchik lagi. "Ada lagi tak dalam kuali?yg ko hantar kat rumah tadi emi dah abeskan. Aku sempat makan sikit jer.."

Aku senyum gumbira sambil menyenduk makaroni terakhir dari kuali ke dlm pinggan abgchik....satisfaction beb..satisfaction.. hahahaha


No comments:

Post a Comment

 
Blog Design by Template-Mama.